Friday 9 November 2012

Pengiktirafan Syarikat Hai-O oleh Badan Tempatan dan Antarabangsa

Kalau nak buat part time bisnes, mesti bijak pilih syarikat yg stabil, kukuh dan patuh syariah. Ini berniaga betul2 punya..bukan yg jenis labur duit, duduk goyang kaki pastu masuk duit buta2..sebab apa..sebab klo nak berjaya dan kaya, kena ada usaha..cikbee sebenarnya pernah cuba bisnes yg labur tapi x buat apa2..ni nak share experience dgn u all kat luar sana..jgn jadi mcm cb dulu..dulu dok bijok org ganu kate la..join biz yg janjikan pendapatan lumayan tapi x perlu kerja..duduk je tunggu duit..uishh..masa tu ramai org join kat opis cb..biasala kan ..klo dengar xyah buat apa2..mmg ramai yg nak join sebab nak kaya tapi x nak kerja..hmm skrg bila pikir ..sungguh tidak relevan..mana ada istilah klo nak kaya tapi goyang kaki..mesti kena ada usaha jugakla..eh..sambung citer balik..so cb pun join la..haha..2, 3 bulan ok..pastu aduyai..kena freeze ngan bank negara pulak..sebab company tu x diiktiraf..rupanya xde lesen perniagaan..itu ini itu ini...duit dibekukan! Nak dapat balik?? hmmm jangan harap!
 
Moral of the story, jangan mudah percaya dengan pelaburan yg belum tentu kesahihan syarikatnya, selidik marketing plannya, modus operandinya, kekukuhannya, produknya..banyak benda kena amik tahu sebelum join sesuatu bisnes. Alhamdulillah cb dah jumpa dengan peluang bisnes yg tepat dan betul. Dengan Hai-0 Marketing, cb sangat yakin kerana kekukuhan syarikatnya tidak perlu dipertikaikan lagi. Dapat pengiktirafan dari dalam n luar negara. Dapat auto renewal licence 5 tahun sekali dari KPDNKK. Slip bonusnya pulak laku kat bank...yg penting, bonus x pernah lewat bayar. 
 Alhamdulillah!  
 
Dan pada 24 Nov 2012 ni, Hai-O Marketing akan meraikan ulang tahunnya yg ke -20.
 
 







 




Dan ada suara-suara yg tanya..HALAL KE X CIKBEE KO WAT BISNES NI? so dgn fakta dibawah dpt beri penjelasan kpd u all..

 
Saya memahami kegusaran dan keperihatinan pengguna dan juga hala tujuan perniagaan ini, oleh itu saya telah menyemak dengan Suruhanjaya Sekuriti samada Hai-O Marketing mematuhi sekuriti patuh Syariah yang telah ditetapkan oleh Majlis Penasihat Syariah (MPS), semua ciri-ciri untuk mendapat status ini adalah sangat-sangat teliti dan MPS tidak sewenang-wenangnya memberikan pengiktirafan atau pengesahan.

Atau boleh baca di petikan di bawah ini.

** Hai-O Enterprise Bhd di no. 4

MPS telah menggunakan beberapa kriteria tertentu iaitu kajian ditumpukan kepada aktiviti sesebuah syarikat yang sekuritinya tersenarai di Bursa Malaysia. Oleh yang demikian, tertakluk kepada beberapa syarat yang telah ditetapkan, syarikat yang menjalankan aktiviti selaras dengan prinsip Syariah akan diklasifikasikan sebagai sekuriti patuh Syariah. Sebaliknya, sesebuah syarikat diklasifikasikan sebagai sekuriti yang tidak patuh Syariah sekiranya syarikat menjalankan aktiviti teras yang tidak selaras dengan Syariah seperti yang berikut:

(a) Perkhidmatan kewangan yang berteraskan riba (faedah);
(b) Perjudian dan pertaruhan;
(c) Pengeluaran atau penjualan barangan yang tidak halal atau barangan
yang berkaitan;
(d) Insurans konvensional;
(e) Aktiviti hiburan yang tidak selaras dengan Syariah;
(f) Pengeluaran atau penjualan barangan yang berasaskan tembakau atau
barangan yang berkaitan;
(g) Pembrokeran atau jual beli sekuriti tidak patuh Syariah; dan
(h) Aktiviti lain yang didapati tidak selaras dengan Syariah.

MPS juga mengambil kira tahap sumbangan daripada pendapatan faedah yang diperoleh syarikat hasil daripada simpanan tetap konvensional atau instrumen kewangan konvensional yang lain.

Selain itu, dividen yang diterima daripada pelaburan dalam sekuriti tidak patuh Syariah juga iambil kira dalam kajian yang dijalankan oleh MPS.

** Sumber : 2010 Senarai kemas kini Sekuriti Patuh Syariah oleh Majlis Penasihat Syariah SC
Saya berusaha untuk menambah pendapatan keluarga untuk memberikan kehidupan dan pendidikan yang selesa untuk anak & keluarga, dan saya tidak akan sesekali memberikan mereka dari sumber yang tidak benar.....
 
 
Wanna know more about this business??
Call me, CIKBEE 019-9171710
or
Riduan 013-909 8118.







No comments:

Post a Comment